Katja Kipping: Ein neues Europa entsteht von unten

11.02.16 (BGE Aktuell, BGE Europa)

Auszug aus der Rede von Katja Kipping bei Diem25

„Um den großen Menschheitsproblemen begegnen zu können, brauchen wir nicht weniger, sondern mehr Europa. Aber dieses Europa braucht einen Neustart. Dafür brauchen wir einen Plan C.

610

Ein wichtiger Teil davon ist eine soziale Unionsbürgerschaft — eine soziale Unionsbürgerschaft als materieller Ausdruck der Idee einer wirklichen Demokratie.

Als einen ersten Schritt bräuchte es ein Bedingungsloses Grundeinkommen, das über den jeweiligen regionalen Armutsrisikogrenzen liegt. Nicht als Almosen, das gnädig gewährt wird, sondern als Grundrecht, für jeden und jede, der oder die in der EU lebt. Ein soziales Sicherheitsnetz, unter das niemand fällt.“

——————————————————————————————–

A new Europa emerges from below

„We need more of Europe, rather than less, to face the great questions of humanity. But this Europe does need a fresh start – to become solidary, democratic and boundless. This fresh start begins with a clear cut with neoliberalism. We want a social Europe, a Europe for everyone. Therefor we do need a Plan C.

612One part of that could be a social Union citizenship. A social Union citizenship as the material expression of the idea of real democracy.

Thus as a first step, a basic income is needed that is orientated on national poverty levels. Not as a handout that is mercifully granted but as a fundamental right. A fundamental right, in force in every country. A fundamental right valid for everyone living in the European Union. A social safety net for all.“